Disember 16, 2009

Masih adakah mentari esok untukku...


Ntahlaaa... sblm tu.. ASALAMMUALAIKUM..
Knaper yer,,, hari nie begitu muram sejak balik untuk cuti semester,,, geram ader... nk marah2 pn ader... kenaper dgn aq hari nie.. sejak pagi lagi memang mood yg dialami cukup memeningkan kepala... adik yang selalu cari pasal,, selalunya aq diamkan tapi hari nie perasaan marah semacam menguasai diri...

Ya ALLAH... kenapa dgnku hari nie,,, nak bercakap pn malas... xtaulah aper yang aq sedihkan.. xtau pada siapa n pd aper harus diluah kekusutan dalam minda.. bermacam persoalan timbul dan aq xtau aper jwpannya.. mgkinkah bermula disebabkan peristiwa mlm tadi... tapi kalau diikutkan itu bukanlah penyebab utama.. tidak pernah terlintas di fikiran dan hati ini untuk mempermainkan perasaan orang lain,,, salahkah andainya hanya ingin bersahabat... letihnya dengan semua ini... sukarkah untuk dimengerti... binggung,,, buntu dan keliru memikirkannya...

Adakah diriku diselubungi kemuraman bagaikan mentari yang tidak bersinar indah seperti selalunya.. pelik ker diriku ini,, andainya perasaan aq bersandarkan pd cuaca yang tidak tentu.. aq senang bila matahari memancar cerah,, walaupun panas dan bahang adakalanya membuatkan ku tak tahan namun itulah suasana yang paling aq sukai.. apakah kaitan matahari dengan diriku.. sering kali aq resah pabila waktu hujan tapi bukanlah aq tidak menyukai hujan.. hujan itu satu anugerah dan nikmat ... Pabila ku kesedihan, punya rasa bersalah, apabila hati trasa bagaikan api kemarahan membara terutama sakitnya hati ini...bahagia rasanya diri bila disirami air hujan yg bg ku,,, mencuci segala dosa dan memadamkam api kemarahan dalam jiwa..

Ya Allah,, berilah ku ketenangan,, jangan diuji diriku dgn dugaan yg tidak mampuku tanggung,, berilah ku kesabaran dalam meniti perjalanan kehidupan,, matangkanlah dan bantulah diriku berfikir sedalam dan selapangnya sebelum membuat keputusan... bantulah hambamu yang lemah ini.. ku tak berkuasa dan tidak punyai apa2 tanpa pinjamanmu.. Adakala terasa hina diri ini apabila sering kali lalai dan tidak mengendahkanmu.. berilah petunjuk mu,, bantulah ku berada di jalan yang benar.. Hanya 1 yg benar2 ku pinta,, andai umur ku tidak panjang ambilah nyawaku dan matikanlah ku dalam iman.. andai umur ku panjang jangan sesekali disimpangkan hati ini untuk melanggar dan tidak mentaatimu.. apa guna umurku panjang andai dalam tempoh itu ku lalai menyiapkan bekalan kesana..

Erm... apabila segala telah terluah,, sedikit tenang hati ini lagi2 bila ku lihat di luar tingkap sang suria telah memancar indah memberi kehangatan .. Fuhh..... nikmatnya bila dapat merasainya lagi. Hari ini berakhirlah 1430 hijrah.. pabila masuk saja waktu magrib,, bermulalah tahun baru 1431 hijrah.. apatahlagi hari ini khamis malam jumaat.. Ya Allah ampunilah dosa ku, dosa org tuaku, adik beradiku, saudara maraku, guruku, rakanku dan umat islam seluruhnya dimana sahaja mereka berada,, kurangkanlah seksaan yang kau berikan kepada saudara seagamaku yang berada di alam barzakh akibat kelalaian mereka dulu.. sesungguhya hanya mu yang maha pemurah dan maha mengasihani.. peliharalah kami dan berikanlah kesihatan kepada kami yang masih bernafas ini kesihatan yang baik dan ingatkanlah kami supaya tidak lalai melakukan perintahmu YA ALLAH..




Jadikanlah tahun hadapan sebagai permulaan yang baik bagiku dalam terus menjalani hidup,berilah diriku ilmu dan pengalaman berguna dalam meniti hari,, bimbinglah diriku keluar dari kejahilanku.. peliharalah diriku yang seringkali lalai dan leka dengan kehidupan sementara didunia ini.. Apakah mampuku bertahan andai bermacam lagi dugaan perlu ku lalui,, masihkah bisa ku bertahan.. kuatkanlah diriku,, jangan biar ku mengalah walau apa pun cabarah yang datang singgah dan peringatkan ku apa yang ku lupa tentang janji yang pernah ku luah dahulu dalam sedar atau tidakku..

Insan lemah ini tidak tahu apa akan berlaku esok hari,, bahagiakah atau sebaliknya di penghujung kehidupan.. pintaku jadikanku anak yang dapat membahagiakan orang tuaku,, andai ku punya peluang jadikanlah ku seorang isteri solehah yg taat dan selalu disamping suamiku saat susah dan senangnya.. dan andai kata ku ditakdirkan menjadi seorang ibu bantulah ku membesarkan anak2 yang mana amanah yang kau berikan agar mereka berjaya didunia dan akhirat.. andai kata ku berjaya kelak jagalah hatiku agar perasaan bongkak dan tinggi diri tidak menguasai diri.. kejayaan yang ku miliki xkan mampu ku peroleh tanpa perkenanmu.. ingatkan diriku agar perasaan merendah diri menghiasi diri.. Mampukah insan kerdil dan serba kekurangan ini,,, ku tak daya tanpamu Ya ALLAH..

Bertuah rasanya diri ini apabila perlajanan hidup x sesukar orang lain dan dilandasan yang betul.. kutahu semu ini berkat tunjuk ajarmu walaupun adalanya terdapat yang tersirat disebalik yang tersurat.. Benarlah kata2 yg sering ku dgr,, ada hikmah disebalik yang berlaku dan sabarlah apabila diri ditimpa kesusahan, jangan mengeluh tapi banyakkanlah bersabar dan bersyukur akan ada ganjaran di penghujungnya.. mampukahku bila mana iman masih senipis kulit bawang.......

cukuplah disini dulu,, andai kata tidak seindah bahasa, andai rasa luahan menyakiti hati.. ampunilah diriku,, ku tak pinta apa2 tapi jgnlah perasaan marah dan benci ditambah padaku kerana ku tak tahu dan pasti berapa ramaikah diluar sana yang sakit hati dan membenciku.. tapi tiada perasaan benci dariku untuk mereka diluar sana kerana ku teringat pabila kita memaafkan kesalahan orang lain,, hati kita dengan sendirinya tenang..

Akhir kata SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU BAGI SELURUH UMAT ISLAM DIDUNIA tidak kira dimana berada.. 1431 HIJRAH..





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Good dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thanks you on your information.